تشریح برد اصلی دستگاه پرتوآذرخش:

 

دستگاه های دزدگیر پرتوآذرخش از یک برد اصلی به عنوان برد کنترل تشکیل شده است.هسته مرکزی این برد پردازنده این برد می باشد . این پردازنده از مدل صنعتی کمپانی اتمل (ATMEL) که مربوط به کمپانی اصالتا آمریکایی می باشد استفاده شده تمام قطعات استفاده شده سعی شده از برندهای معروف آمریکای اصل از National  ,Texas  , STMicroelectronics, ATMEL ,…  تهیه و طراحی شده است.

شاین به ذکر هست در طراحی سیستم های امنیتی آنچه که مهم هست یک سیستم بدون نقض از هر لحاظ می باشد.لذا بعد از طراحی برد اصلی بر اساس استانداردهای روز دنیا و لحاظ نمودن تجارب سالهای مهارت در طراحی بردهای صنعتی ،برد مذکور به کمک دستگاههای کاملا مکانیزه شروع به مونتاژ  شد.

یک سیستم موفق علاوه برداشتن یک طراح عالی برای برد سخت افزار نیاز به یک نرم افزار قوی برای سخت افزار طراحی شده است، لذا تصمیم گرفته شد نرم افزاری با بهره گیری از علم روز توسط کادری مجرب بر پایه سیستم های بلادرنگ  طراحی و اجرای شود.

در تمام دنیا وقتی محصول یکپارچه مبتنی بر سخت افزار و نرم افزار ارائه می شود همواره آپگریت های جهت ارتقای سیستم در نظر می گیرند لذا بر اساس همین اصل جهت ارتقای سیستم  ، آپگریتهای را در تایمبندی های متناسب در نظر گرفته شده است.

 

 

برد دزدگیر منزل

 

 

مشخصات دستگاه دزدگیر اماکن مدل Smart ZX

 

  • هشت زون سخت افزارو ده زون وایرلس
  • پنج خروج ی ایزوله شده جهت راه اندازی تجهیزات و لوازم برقی(موتورآب،کولر،)..
  • ۶۴ حافظه تلفن
  •  هشت حافظه جهت ضبط صدا و انتخاب هر صدای ضبط شده برای هر زون به صورت دلخواه
  • اعلام هشدارقطع برق , قطع خط تلفن،قطع آژیرها،کاهش برق باتری از طریق نمایشگر و پیامک
  • تماس ازطریق سیمکارت و خط ثابت(۶۴ حافظه تلفن)
  • دارای 10 مدیر و 10 کاربر معمولی جهت پیامک واعلام هشدار وتماس از طریق سیم کارت
  • دارای 20 حافظ تماس جهت تماس با خط ثابت
  • دارای 34 حافظه جهت کنترل خروجی OUT1 در زمان تماس با دستگاه
  • دارای ورودی ایزوله تلفن
  • شارژاتوماتیک باتری دستگاه
  • دارای آنتن دهی قوی بدون نیاز به آنتن خارجی، و قابلیت افزودن آنتن خارجی
  • قابلیت زون ۲۴ ساعته برای هر زون
  • قابلیت مانیتورینگ برای هر زون
  • حافظه محافظت شده از نوع فلش ضد نویز جهت ذخیره سازی پیامهای صوتی
  • امکان بکارگیری دستگاه به عنوان اعلام و اطفاع حریق
  • پخش صدای مجزا برای هر زون درزمان تحریک سیستم
  • امکان ست کردن 60 ریموت با قابلیت آدرس دهی دلخواه
  • حذف ریموت ها از طریق پیامک و نرم افزار
  • فعال و غیر فعال سازی هر زون به صورت مجزا از طریق نرم افزار و پیامک
  • فعال و غیر فعال سازی هر خروجی به صورت مجزا از طریق نرم افزار و پیامک
  • ارسال پیامک های فارسی شامل جزییات عملکردهای دستگاه
  • ارسال پیامک فارسی شامل جزییات دقیق از قبیل شماره ریموت یا تلفن یکه دستگاه راکنترل می کند.
  • دارای منو با دسترسی آسان جهت برنامه ریزی دستگاه

 

  • هر زون باقابلیت برنامه ریزی مستقل ازقبیل
    1. فعال وغیرفعالسازی هرزون به صورت مجزا
    2. تعیینNormaly open وNormaly Close برای هر زون به صورت مجزا
    3. امکان پخش صدای مجزا برای هر زون درزمان تحریک دستگاه
    4. امکان فعال کردن پنج خروجی به صورت لحظه ای یا دائم در زمان تحریک دستگاه

 

  • امکان فعال کردن خروجیها ازطریق ریموت،پیامک،نرم افزارموبایل،صفحه کلید
  • خروجی تلفن ایزوله شده دربرابر ورودی های ناسازگارمانند برق شهری
  • دارای منبع تغذیه پاورسوییچینگ اتوماتیک وپایدار در برابر نوسانات شدید برق شهری با رنج ولتاژ نوسانی بادامنه ۱۱۰ الی600 ولت

 

زون و عملکرد زون ها در دزدگیر 

به طور کلی می‌توان گفت زون‌های  دزدگیر برای مدیریت و کنترل سنسورهای سیستم دزدگیر به کار می‌روند.به این ترتیب که هر یک یا چند سنسور به یکی از زون‌ها  اختصاص داده می‌شوند. پس از این که سنسورها به زون‌ها اختصاص داده شدند، هر زمان یک سنسور تحریک شود، سیستم به شما اطلاع می‌دهد که کدام زون فعال شده است (سنسوها وسیله‌ای هستند که تردد غیرمجاز در یک محل را تشخیص می‌دهند. یا در مورد سنسورهای محیطی وقتی که یک فاکتور محیطی مثل دما یا غلظت دود تغییر کند، آن‌ها تشخیص خواهند داد). سنسورها ( حسگرها) معمولا به قسمت‌های حساس و خاصی از مکان مثل درب‌‌های ورودی و خروجی، پنجره‌ها درب‌های پارکینگ، و … اختصاص داده می‌شوند.

 

زون‌ها در تنظیمات و راه‌اندازی دزدگیر اماکن

یکی از مراحل نصب و راه‌اندازی دزدگیر اماکن، طراحی نصب سنسورها است. درک این که سیستم هشدار چگونه از زون‌ها استفاده می‌کند، در طراحی صحیح نصب سنسورها به شما کمک خواهد کرد. زمانی که می‌خواهید سیستم دزدگیر اماکن را تنظیم کنید و یا تنظیمات یک سیستم از پیش برنامه‌ریزی شده را تغییر دهید، باید بدانید که می‌خواهید کدام سنسورها با یکدیگر در یک گروه قرار بگیرند و به هر گروه کدام زون اختصاص داده شود. بسته به اینکه چگونه می‌خواهید حسگرها را مدیریت و در سیستم زنگ خطر در حالت فعال یا غیر فعال نگه دارید، می‌توانید آن‌ها را بر اساس مکان و یا نوع سنسور، دسته‌بندی کنید.
لازم به یادآوری است که اگر بیش از یک سنسور برای زنگ هشدار داشته باشید، ردیابی هشدارهای کاذب  دشوار خواهد شد  بنابراین مهم است به دقت بدانید که سنسورهای هر زون کدام‌ها هستند.

 

زون دزدگیر

 

سنسورها حرکتی و نحوه نصب آن

 

 

 

یکی از تجهیزاتی که همراه با سنسورهای درب و پنجره در سیستم های امنیتی خانه استفاده می شود، سنسورهای حرکتی یا سنسورهای تشخیص حرکت (motion detector) هستند. سنسورهای در و پنجره شما را از ورود افراد آگاه می کنند اما سنسورهای تشخیص حرکت شما را از جابجایی و یا تحرکت افراد در محیط خانه یا محوطه حیاط مطلع می کنند. هرچند انواع مختلفی از آشکارسازهای حرکت در بازار موجود است اما بیشتر آنها از تکنولوژی مشابهی برای تشخیص سارقان یا مزاحمان استفاده می کنند: این سنسورها از تغییرات کوچک در مواردی مثل دما، ارتعاش، یا تشعشعات در فضایی که تحت پوشش قرار داده اند استفاده می کنند.
انواع مختلفی از سیستم های امنیتی از سنسورهای حرکتی استفاده می کنند. برخی از کاربردهای این سنسورها عبارتند از تشخیص حرکت راهروها، چراغ های حساس به حرکت، دوربین های حساس به حرکت داخل ساختمان و بیرون ساختمان. شما می توانید از سنسورهای تشخیص حرکت برای روشن شدن اتوماتیک لامپ جلو منزلتان وقتی کسی به درب منزل شما می آید استفاده کنید و یا می توانید از این سنسورها برای اینکه دوربین مدار بسته در ساعات خاصی اگر کسی به جلو منزل شما امد به طور اتوماتیک حرکات شخص را فیلمبرداری و ضبط کند استفاده کنید.

 

انواع اصلی آشکار سازهای حرکتی:

در سنسورهای تشخیص حرکت از تکنولوژی های مختلفی استفاده شده است، اولتراسونیک و مادون قرمز دو فناوری بسیار پر کاربرد هستند، اما از تکنولوژی هایی مثل مایکرویو و توموگرافی هم در این سنسورها استفاده می شود.
در سنسورهایی که از روش اولتراسونیک استفاده می کنند، امواج صوتی به سمت اشیاء ارسال می شود و این امواج وقتی با اجسام برخورد می کنند مجدداً به سمت سنسور بازگشت می کنند. وقتی جسمی جابجا می شود در رسیدن این امواج به سنسور اختلال ایجاد می شود که در این مواقع خروجی سنسور فعال می شود و می تواند لامپی را روشن کند یا اینکه آژیری را به صدا درآورد.
دوربین های تشخیص حرکت و لامپ های اتوماتیک و سنسورهای مورد استفاده در دزدگیرهای منازل معمولاً از فناوری مادون قرمز یا PIR استفاده می کنند. در این تکنولوژی انرژی مادون قرمز که از بدن انسان ها و حیوانات به شکل دما منتشر می شود تشخیص داده می شود. اگر سنسور حرکتی افزایش انرژی مادون قرمز را تشخیص دهد، به این معنی است که کسی به سنسور نزدیک شده یا در محدوده سنسور در حال حرکت است، در این هنگام خروجی سنسور که به دزدگیر متصل است می تواند یک مدار را وصل کند که در نتیجه آن یک آژیر به صدا در می آید یا اینکه با شماره تلفن هایی که در حافظه دزدگیر ذخیره شده است تماس گرفته می شود. بر روی سنسورهای PIR پتانسیومتری یا ولومی وجود دارد که می توان توسط آن حساسیت سنسور را طوری تنظیم کرد که تغییرات کوچک در انرژی مادون قرمز را نادیده بگیرد، به طوری که اگر گربه یا سگ خانگی به محدوده حفاظتی سنسور نزدیک شدند یا دمای خانه تغییر کرد، سنسور تحریک نشود.
بعضی دیگر از سنسورهای حرکتی که از تکنولوژی های مایکرویو یا توموگرافی استفاده می کنند که در هر دو این ها سنسورها امواج مایکرویو و الکترومغناطیسی از خود منتشر می کنند. هنگامی که کسی یا شیئی باعث ایجاد اختلال در این امواج رادیویی شود، سنسور تحریک می شود.
در سنسورهایی که از تکنولوژی دوگانه استفاده می کنند، همانطور که از نامش پیداست در این سنسورها از دو نوع مختلف تشخیص حرکت برای کنترل تحرکات استفاده شده است. از این سنسورها در مکان هایی استفاده می شوند که در برابر آلارم های کاذب بسیار حساس هستند. چرا که در این نوع سنسورهای تشخیص حرکت، زمانی خروجی سنسور فعال می شود که هر دو فناوری به کار گرفته شده در آن وجود حرکت را تشخیص داده باشند.

 

نصب سنسورهای آشکار ساز حرکتی:
سنسورهای تشخیص حرکت دارای محدوده تشخیص از 15 متر تا 25 متر هستند. شما می بایست چند سنسور را در مکان های مختلف ساختمان قرار دهید، مخصوصاً در مکان هایی که اغلب اوقات افراد در حال رفت وآمد هستند مانند راهروها، راه پله ها، آتاق نشینمن و اتاق های خواب نصب نمایید. گاهی اوقات تشخیص حرکت زمانی که فردی مستقیماً به طرف سنسور حرکت میکند، برای سنسور بسیار مشکل است، بنابر این بهتر است که سنسور چشمی را در مکانی نصب کنید که هنگامی که سارق وارد راهرو می شود زاویه سنسور نسبت به حرکت سارق به صورت 90 درجه باشد تا سنسور بتواند به صورت کامل و بدون خطا حضور فرد را تشخیص دهد.
هنگامی که قصد نصب کردن سنسورهای تشخیص حرکت را دارید، ابتدا مطمئن شوید که سنسورها حداقل 3 متر نسبت به پنجره های رو به آفتاب و تهویه ها و رادیاتورها فاصله دارند. زیرا تغییرات ناگهانی در دمای هوا در نزدیکی سنسور باعث ایجاد آلارم های کاذب در سیستم های امنیتی می شود.

 

 

 

 

 

فیلم آموزشی نصب دزدگیر اماکن